De Eerste Communie
(sacrament van de Eucharistie)

Kinderen vanaf groep 4 (ongeveer 8 jaar en ouder), die gedoopt zijn, mogen hun eerste Communie doen (voor het eerst volwaardig deelnemen aan de Eucharistieviering).
De Eerste Communie is een begin en een uitnodiging om de relatie met God voort te zetten en te verdiepen. Het is een uitnodiging om veel vaker Jezus te ontmoeten in het sacrament van de Eucharistie. Want Jezus wil zich verbinden met mensen die Hem willen ontvangen. Zo is dit sacrament een waardevolle manier waarop God heel dicht bij de mensen komt en hen wil sterken op hun levensweg, zodat zij zich kunnen inzetten voor anderen. Het ontvangen van de Eerste Communie is dan ook een bijzonder en heilig moment.

Eerste Communie: Hoe gaat dat in onze parochie?

De voorbereiding op dit feest vindt plaats in samenwerking tussen ouders, dikwijls school, en parochie. Elke parochiekern van Sint Maarten heeft een eigen communiewerkgroep. Ouders volgen in de voorbereidingstijd enkele ouderavonden waarop we samen praten en nadenken over het geloof.
Want geloven is niet iets van de kerk alleen, maar start thuis in het gezin.
Het is daarom belangrijk dat ouders meewerken aan de voorbereiding op de Eerste Communie. Samen kunnen we kinderen laten ervaren dat ze door de Communie meer en meer bij de kerk gaan horen en mee mogen doen.
Zien geloven, doet geloven! Samen maken we er een feest van.

Het communieproject heet: Blijf dit doen! Die titel verwijst naar woorden van Jezus. Hij heeft zijn vrienden gevraagd om regelmatig samen te komen en brood en beker te delen in Zijn Naam, het sacrament van de eucharistie.

De voorbereidingen zijn per parochiekern op verschillende data.

Samenwerken
De communiewerkgroepen van de kernen in Noordwijk en Noordwijkerhout werken samen. Dat betekent dat we alle kinderen van de Sint Jeroen, Maria ter Zee, Sint Victor en de Sint Jozef gezamenlijk voorbereiden op de Eerste Communie. De Eerste Communieviering zal ook gezamenlijk plaatsvinden.
De kernen Sint Bartholomeus, Sint Pancratius en de Sint Matthias hebben hun eigen voorbereiding en eigen Eerste Communieviering.

Data Eerste Heilige Communievieringen 2024

• Zondag 21 april 2024 – Sint Bartholomeuskerk
  • Zondag 2 juni 2024 – Sint Pancratiuskerk
  • Zondag 2 juni 2024 – Sint Jozefkerk (kernen Sint Jeroen / Maria ter Zee, Sint Jozef en Sint Victor)

In 2024 zal er in de Sint Matthias geen Eerste Heilige Communieviering zijn.

NB als uw kind nog niet gedoopt is, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met uw parochiekern.

Aanmelden
Klik voor contactgegevens op de kerk/parochiekern van uw keuze om uw kind aan te melden.

Kosten
Voor de deelname aan de voorbereiding op de eerste Communie wordt een bijdrage gevraagd in de kosten voor onder anderen het projectboek van de kinderen en foto’s van de viering.

Secretariaat Parochiekern Sint Jeroen
Van Limburg Stirumstraat 24
2201 JP Noordwijk
Telefoon: 071-3612590
Secretariaat: ma t/m vrij 9.00-12.00 uur
E-mail: sintjeroen@parochiesintmaarten.nl

Meld je aan door onderstaand formulier in te vullen:
Download aanmeldformulier

Secretariaat Parochiekern Maria ter Zee

Van Limburg Stirumstraat 24
2201 JP Noordwijk
Telefoon: 071-3612590
Secretariaat: ma t/m vrij 9.00-12.00 uur
E-mail: sintjeroen@parochiesintmaarten.nl

Meld je aan door onderstaand formulier in te vullen:
Download aanmeldformulier

Herenweg 13, 2211 CB Noordwijkerhout
Telefoon: 0252-340499
E-mail: SintJozef@parochiesintmaarten.nl
Secretariaat: ma t/m vrij 10.00-12.00 uur

Adres*
Geeft hierbij zijn/haar zoon/dochter op voor de voorbereiding op het sacrament van de Eerste Heilige Communie.

Sint Victorlaan 11, 2211 RN Noordwijkerhout
Telefoon: 0252-372297
E-mail: SintVictor@parochiesintmaarten.nl
Secretariaat: ma. t/m vr. 10.00 tot 12.00 uur (m.u.v. dinsdag)

Hoofdstraat 188, 2171 BM Sassenheim
Telefoon: 0252-211568
E-mail: SintPancratius@parochiesintmaarten.nl
dinsdag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur

Secretariaat: De Roef, Herenstraat 47, 2215 KE Voorhout
Telefoon: 0252-211 372
E-mail: SintBartholomeus@parochiesintmaarten.nl
Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur

Herenweg 78, 2361 ET Warmond
Telefoon: 071-3010154
E-mail: SintMatthias@parochiesintmaarten.nl
Maandag, dinsdag en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.