Omgekeerd huisbezoek

Huisbezoek, maar dan anders:    Omgekeerd huisbezoek.

Bij iedereen op huisbezoek gaan, zoals dat vroeger gedaan werd door pastoor en kapelaans, is tegenwoordig niet meer mogelijk. Niet dat het helemaal verdwenen is, maar het is veel minder geworden. Toch horen en zien we dat er een behoefte is om zo nu en dan eens met een pastoor of pastor te praten of met anderen, soms over het geloof, soms over andere zaken.
Dit zouden we graag mogelijk willen gaan maken. Daar kunt u als parochiaan spreken met diaken Prins of met elkaar in gesprek gaan over wat u bezig houdt op het gebied van geloof, parochie en samenleving. Eigenlijk een huisbezoek, maar dan omgekeerd: in plaats dat de pastoor naar u komt, nodigen wij u uit om bij de pastores op bezoek te komen oftewel een omgekeerd huisbezoek.
Het is de bedoeling dat deze bijeenkomst niet eenmalig is, maar in de toekomst vaker georganiseerd zal worden.

Fietsmaatjes

Samen lekker fietsen, als je dat alleen niet meer kan.

Het project Fietsmaatjes richt zich op mensen die graag af en toe naar buiten willen om te gaan fietsen, maar daar alleen niet of nauwelijks toe in staat zijn. Denk hierbij aan ouderen, licht gehandicapten of mensen met een tijdelijke blessure. Het doel van het project is om aan deze mensen een vrijwilliger te koppelen en een duofiets, zodat ze samen een gezellig uurtje kunnen fietsen. Zij kunnen op deze manier genieten van de frisse buitenlucht en de mooie landschappen in onze prachtige Bollenstreek.

Een duofiets is een fiets met elektrische trapondersteuning, waarop de vrijwilliger met zijn of haar gast naast elkaar kunnen zitten. De vrijwilliger fietst en de gast kan in zijn eigen tempo meetrappen als hij dat wil. Het project Fietsmaatjes kan nog best enkele vrijwilligers gebruiken die graag een uur of meer per week met een minder mobiele gast op weg willen gaan om hen een mooie dag te bezorgen. Daarnaast gaat het project binnenkort op allerlei manieren de potentiële gasten in Warmond benaderen.  Binnenkort zult u de sportieve Warmonders met hun minder mobiele medemens over de fietspaden van de Bollenstreek zien rijden! Inlichtingen of aanmelden als gast of vrijwilliger via fietsmaatjes@kpnmail.nl

Ook fietsmaatje in Noordwijkerhout:

Topaz Munnekeweij beschikt over een elektrische duofiets. Met deze duofiets kunnen cliënten veel makkelijker een grote afstand afleggen en met gemak een heuveltje oprijden. En als ze moe zijn, kan hun begeleider de pedalen even overnemen.
De fiets is uiteraard gratis voor cliënten. En heeft u geen begeleider? Wij beschikken over een aantal enthousiaste vrijwilligers die graag met u meegaan. Voor mensen uit de buurt is de fiets tegen een kleine bijdrage van € 5,00 per fietstocht te huur (naast een borg van € 150,- die u uiteraard naderhand terugkrijgt.)
Neem voor meer informatie contact op met Topaz Munnekeweij via telefoonnummer 0252 375 544.

Diaconie Voorhout

Vanuit de evangelische boodschap van gerechtigheid, vrede en heerlijkheid van de schepping, proberen enkele parochianen eenieder bewust te maken van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de medemens in nood. Waar gesignaleerd wordt dat er geestelijke of materiële nood is, wordt getracht daar niet “zomaar” aan voorbij te gaan. De werkgroep vraagt de aandacht van onze geloofsgemeenschap daarvoor

Voor meer informatie: Dienen.SintBartholomeus@parochiesintmaarten.nl

Verbroken relaties

Wanneer ouders te maken hebben met een scheiding van een van hun kinderen is dat een ingrijpende gebeurtenis. Het is erg zwaar om het verdriet en vaak ook de ontreddering van uw kind en kleinkinderen aan te moeten zien. Daarnaast hebt u ook zelf verdriet om wat niet meer is. Maar u kunt ook boos zijn op degene die het gezin verlaat of zich ernstig zorgen maken over hoe alles nu verder moet. In het ergste geval heeft de scheiding gevolgen voor het contact tussen u en de kleinkinderen en mag u hen niet meer zien. En dan?

Al deze situaties kunnen vragen oproepen bij u: waar doe ik goed aan, hoe kan ik mijn kind en kleinkinderen helpen, hoe houd ik contact met mijn kleinkinderen ook al mag ik hen niet meer zien etc.
De werkgroep Verbroken Relaties vanuit de parochiekern St. Bartholomeus wil aan al deze vragen en emoties aandacht geven en u tot steun zijn

Wij realiseren ons dat het niet makkelijk is om over deze dingen met ‘vreemden’  te spreken. Toch zou het u goed kunnen doen uw hart te luchten. Wij behandelen het gesprek vertrouwelijk.

Mocht u met een van ons persoonlijk willen spreken of vragen hebben n.a.v. dit stukje, klik op de naam om te mailen of bel naar Lyda Prins 0252-702287 of Leonny v Kesteren  06-22816104