Allerzielen in het licht

“Heel bijzonder en sfeervol, wat ’n mensen en wat ’n mooie avond”.  Dit waren zo rechts en links de opmerkingen die deze avond ons ter ore kwamen. Voor de 8e keer was er een Allerzielen in ’t Licht op de begraafplaats van de Bartholomeuskerk en de Hervormde Kerk.
De Oranje Vereniging was vrijdag druk bezig om alle lichtjes op te hangen, veel vrijwilligers waren al vroeg aanwezig om te zorgen dat alles op de begraafplaats voor de komende avond in orde kwam. Mensen kwamen de graven netjes maken en er bloemen bij zetten. Ook de kerkhofgroep was al weken druk in de weer om de begraafplaats netjes te maken.
’s Avonds was er de druk bezochte Allerzielen-viering in de kerk. Daarnaast een speciale kinderviering, waar de kinderen naar een verhaal konden luisteren, maar ook hun eigen verhaal kwijt konden.
Ook dit jaar waren alle graven weer voorzien van een mooie lantaarn of een lichtje.
Op diverse plekken kon men naar muziek en zang luisteren. Het bollenhart was aan het eind van de avond helemaal gevuld met hyacintenbollen. Ook was er de mogelijkheid om een tekening of een brief te schrijven. Deze werden in een brievenbus gedaan en aan het eind van de avond werden die tijdens een gebed van pastor Claassens in het vuur gegooid en stegen ze op naar de hemel. En natuurlijk kreeg iedereen een kopje koffie, thee of chocomel met een koekje.
Deze avond was weer voor heel veel mensen een mooie manier om even stil te staan bij alle dierbaren die overleden zijn.