Allerzielen in ’t Licht – Voorhout

Iedereen welkom op 2 november bij Allerzielen in ’t Licht Voorhout

Donderdagavond 2 november staat Voorhout weer in het teken van Allerzielen in ’t Licht. Van 18.30 tot 21.00 uur zijn beide begraafplaatsen aan de Herenstraat verlicht. Op alle graven brandt een lichtje.

Met Allerzielen in ‘t Licht worden de overledenen herdacht. Honderden nabestaanden brengen jaarlijks een bezoek aan de begraafplaats en vinden troost bij verlies en rouw.

De organisatie is in handen van de werkgroep in samenwerking met de  Oranjevereniging Voorhout en de onderhoudsploeg. Het programma is divers. In de Bartholomeuskerk is een gezongen viering die om 19.00 uur begint. Daarna kunnen op verzoek graven en urnen worden gezegend. Er klinken gezangen op diverse plekken op de begraafplaats en er is koffie, thee en warme chocolademelk verkrijgbaar. Een bol planten in het bollenhart of een brief schrijven voor de ‘brievenbus naar de hemel’  is ook mogelijk. De brieven en tekeningen worden later op de avond verbrand. Dit indrukwekkende ritueel is om 21.00 uur en vormt een waardige afsluiting van de avond.

Ook de aangrenzende protestantse begraafplaats is de hele avond verlicht. In de kleine kerk wordt op de piano gespeeld en is er ruimte voor bezinning, gebed en gesprek. De kerk van de Protestantse Gemeente is open van 19.00 tot 21.00 uur.

Kinderen kunnen creatief aan de slag aan de hand van een verhaal dat wordt verteld en krijgen de ruimte om hun eigen verhaal te doen. Op de begraafplaats planten ze een bol en steken een kaars aan. Het kinderprogramma vindt plaats in De Roef naast de kerk en duurt van 19.00 tot 20.00 uur. Alle kinderen van 6 tot 12 jaar zijn welkom. Aanmelden is niet nodig.

Op 2 november zijn beide begraafplaatsen aan de Herenstraat verlicht. Op alle graven brandt een lichtje. [Foto: Hubert Heuzen]