Bloemschikken in de kleuren van het kerkelijk jaar – programma van “Vorming en Toerusting” gezamenlijke kerken Sassenheim en Warmond

Op 6 april kwam in de bedrijfsruimte van Bloomdezign in Warmond een groep van 19 personen uit diverse kerken bij elkaar voor een workshop bloemschikken in de kleuren van het kerkelijk jaar.
Het was een mooie en creatieve avond, maar vooral ook een zeer gezellige avond. Tijd om elkaar te ontmoeten en bij te praten, maar ook om ons al doende voor te bereiden op weg naar Pasen. Onder leiding van mw. Nelleke de Mooij is een bloemstuk gemaakt dat door opbouw, bloem- en kleurgebruik past in deze Veertigdagentijd. Een zeer geslaagde avond.

De donkere kleuren van de ranonkels en het donkere blad van de Dracena refereren aan de donkerte van de Veertigdagentijd en het lijden van Christus. De donkere Calla’s roepen door de bekervorm de gedachte op aan de vraag van Jezus in de hof van Getsemane aan zijn Vader of de drinkbeker aan hem voorbij mocht gaan. De iele bloemen van de lichtpaarse Limonium zou je kunnen zien als stekeltjes (van de doornenkroon). De oudroze kleur van de Gerbera’s en het lichtere paars van de Allium Schubertii wijzen naar Zondag Laetare: Zondag verheugt, de vierde zondag in de Veertigdagentijd, ook wel de halfvasten genoemd.  De witte Lisianthus, is het wit van Pasen, het nieuwe leven en de Opstanding. Tussen die witte bloemen van de Opstanding zijn groene chrysantjes gestoken, de kleur van de kerk van de Heer. Centraal in het midden is, een beetje verborgen nog, een polletje Witte Druifjes geplaatst. De bloemen nog in de knop, maar met de verwachting dat de Witte Druifjes bloeien op de dag van Opstanding.

Foto’s: Nelleke de Mooij