Emeritus-pastoor André Goumans viert 40-jarig priesterjubileum

Op zondag 7 juli 2019 nam pastoor André Goumans afscheid in de Sint Jozefkerk, dit vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Ruim 600 personen mochten tijdens de afscheidsviering destijds nog aanwezig zijn in de kerk. Hoe anders is dat op dit moment tijdens de viering van het 40-jarig priesterjubileum van emeritus-pastoor André Goumans in dezelfde Sint Jozefkerk. Door de coronamaatregelen… mochten helaas maar 130 parochianen de feestelijke viering op zondagmorgen 5 september bijwonen. Diaken Bertijn Prins ging samen met emeritus-pastoor André Goumans de viering voor en was er een gelegenheidskoor van mannen en vrouwen met zang en muziek. Na afloop kreeg de jubilerende André Goumans namens het parochiebestuur een prachtige zonnewijzer als cadeau.

Hieronder kunt u de toespraak lezen die vicevoorzitter Frank ten Doeschate van de Parochie Sint Maarten na de viering in de Sint Jozefkerk voor de jubilaris hield.
Toespraak Frank ten Doeschate: 40 jaar priester.
Ik sta hier om jou toe te spreken bij dit gedenkwaardig jubileum: je 40-jarig priesterjubileum. Ik doe dit met de nodige terughoudendheid. Niet omdat ik je niet wil feliciteren, maar omdat ik je ken als een fantastische woordenkunstenaar. Dus wie ben ik dan, die niet in de buurt komt van jouw gave van het gesproken woord, waar we zo vaak van hebben kunnen genieten, maar zal ik wil toch een paar woorden tot je richten.
Priesterschap
Ik heb wat opgezocht over wat er over het priesterschap wordt geschreven. Een paar dingen: Iets wat ik wel geruststellend vond was dat priesters geen heiligen zijn, maar mensen, die net als alle andere mensen hun eigenaardigheden en aardigheden hebben. De mensen die met jou hebben samengewerkt zullen dat wel herkennen. Hopelijk onthouden ze vooral de aardigheden…..
Een aardigheid, of liever vaardigheid, die je als priester ten toon spreidde in je rol als pastoor was het zijn van herder. Door zichtbaar te zijn en aandacht te geven. En door mensen het vertrouwen te geven dat zij grotendeels ook zelfstandig het pad konden kiezen. En zo kon de kudde op weg en hoefden mensen hooguit af en toe om te kijken of de herder nog achter hen liep.
Een ander aspect van het priesterschap is dienend zijn. Dat heb je nu 40 jaar gedaan. Dienend en dienstbaar. Daarnaast werd gehoorzaamheid van je verwacht. Wat moet dat soms ingewikkeld zijn geweest, zeker als onderdanigheid nou niet echt in je genen zit.
We hebben daar in het verleden ook voorbeelden van gezien waar je vanuit oprechte verwondering dat even afsloeg van het pad van gehoorzaamheid en met volle overtuiging een enquête voor gelovigen hebt vertaald in hedendaagse taal en onderwerpen en de resultaten ervan rechtstreeks in Rome hebt bezorgd.
Als je wat langer stilstaat bij een 40-jarig priesterjubileum groeit het respect als je bedenkt dat je in 1981 een belofte doet terwijl de wereld uiteraard verandert. In die veranderende wereld moest je het priesterambt uitoefenen, waarbij antwoorden op die veranderingen vanuit de kerk vaak erg lang op zich laten wachten. Dat moet regelmatig tot een spagaat hebben geleid, maar je bent niet afgehaakt. Dus héél veel respect!
André,
Je bent inmiddels 2 jaar met emeritaat en hebt ervoor gekozen in onze parochie deze feestelijke eucharistie te vieren. Ik leg dat maar uit dat je je nog steeds verbonden voelt met de Parochie Sint Maarten en dat is ook niet zo verwonderlijk als je zoveel jaren hier pastoor bent geweest.
De parochie voelt ook nog steeds verbondenheid met jou en we vinden het eigenlijk wel een eer dat we gastheer mogen zijn. Vanwege die verbondenheid heeft het parochiebestuur besloten je bij dit jubileum ook een cadeau aan te bieden. Je mag het zo uitpakken. Het heeft alles te maken met wat we je toewensen Namelijk zon en tijd. We wensen je zon toe: Dan bedoel ik voorspoed. Gezondheid en geluk met ieder die dicht bij je staat. En tijd: alle tijd om na het harde werken te kunnen doen waar je aan toe bent. De tijd hebben om te genieten van de goede dingen van het leven.
Ze zeggen dat als je wat ouder wordt de tijd sneller lijkt te gaan. Met dit cadeau (een zonnewijzer) zal je zien dat dat niet zo is. Elke dag telt 24 uur en elk uur telt zestig minuten. Zolang de wereld niet op hol slaat, kan je er echt van op aan dat dit klopt.

Bron en foto’s jubileum emeritus pastoor Goumans