Jeroensommegang – Noordwijk

Op zondag 21 augustus begint om 8.15 uur de jaarlijkse Jeroensommegang op het Lindenplein (ter hoogte van de muziektent) in Noordwijk-Binnen. De stille tocht van ongeveer anderhalf uur voert langs de plekken van de vroegere vijf ‘heilige bruggen’, het Jeroensveld op Landgoed Calorama, de Oude Jeroenskerk en eindigt bij de reliekschrijn in de RK St. Jeroenskerk.

Op het Jeroensveld op Calorama, naar wordt aangenomen de plek waar de priester Jeroen door de Vikingen in 856 onthoofd werd, wordt een korte plechtigheid gehouden. Daarin staat naast Jeroen ook een andere moderne ‘heilige’ centraal. Dit jaar is dat Titus Brandsma, onlangs door de paus heilig verklaard.

Eigenlijk zou de tocht op de naamdag van St. Jeroen dit jaar op woensdag 17 augustus moeten worden gehouden. Om praktische redenen is gekozen voor de derde zondag in augustus.

Iedere deelnemer ontvangt aan het begin van de tocht een gidsje met beschrijving en gebeden.

Na afloop van de tocht wordt er koffie en thee geschonken achterin de kerk. Wie dat wil kan daarna deelnemen aan de zondagsdiensten om 10.00 uur in de RK St. Jeroenskerk of de Oude Jeroenskerk.

Iedereen is van harte welkom!

Nadere informatie: SintJeroen@parochiesintmaarten.nl

Bij de vroegere St. Victorbrug (kruispunt Sint Jeroensweg-Wilhelminastraat-Molenstraat-Scheveningsestraat)  Foto: Cor Vink