Lourdesreis mei 2023 met pastoor Straathof

Pastoor Martien Straathof uit de Bollenstreek (Sint Maarten parochie) begeleidt één van de groepen van buiten het Aartsbisdom Utrecht die bij deze diocesane bedevaart zijn aangesloten. Het aantal keren dat hij in Lourdes is geweest, kan hij niet reproduceren. Wel weet hij nog het beginjaar: “Ik ben in 1983 met deze tak van sport begonnen. Eerst als sterke jongere om onder meer rolstoelen te duwen en na drie jaar dacht ik: ik ga theologie studeren. Daarna ging ik als theologiestudent met jongerenbedevaarten mee en inmiddels ben ik 27 jaar priester en ga ik ongeveer één keer per jaar naar Lourdes. Dat heb ik ook wel nodig.”

Straathof kreeg dus andere taken: “Met mensen omgaan zit natuurlijk je systeem. Nu laat ik de koffers staan en help ik mensen hun geestelijke rugzak te legen bij Maria. Of beter: die rugzak moet herschikt worden. Want dat is vaak het genezende van Lourdes: mensen zien dat anderen het nog veel zwaarder hebben. Je hoort ze na afloop van de bedevaart vaak niet meer over hun eigen last.”
Pastoor Straathof wijst op de opbouw van een bedevaart, die is belangrijk: “Je keert hier in Lourdes enkele dagen binnenstebuiten, maar daarna moet je je weer terugdraaien om naar huis te gaan. Een bedevaart heeft een spanningsboog. De eerste dag moet je even wennen aan de mensen en het hotel maar daarna stel je je open. Je bent vaak kwetsbaar na enkele dagen, zeker met de viering met handoplegging. Op die dagen is Lourdes echt de plek waar hemel en aarde elkaar raken.” Straathof ziet Lourdes als “een hogedrukpan. Er gebeurt hier vaak meer dan in een jaar pastoraat.”
Aansluiten met de parochie bij zo’n grote groep van ruim 1.300 pelgrims is mooi, vindt Straathof: “Het past bij het massale gevoel van een wereldkerk zijn. Maar de individuele momenten daarbinnen zijn ook heel belangrijk, denk aan de communie, de biecht en de handoplegging.”

Bron: website Aartsbisdom Utrecht –  Lees hier het gehele artikel