Pop-Up store Paraplu: “Ons doel is geen winst, maar een goed gesprek”

In het voormalige Kruidvat pand in de Herenstraat in Voorhout (Teylingen) verrees een pop-up winkel met een missie: de Paraplu. Het doel is niet winst, maar contact. Daarom kun je in de Paraplu naast kwalitatief goede tweedehands kinder- en dameskleding en unieke producten terecht voor een gratis kop koffie en een goed gesprek, terwijl de kinderen zich vermaken in de speelhoek.
Met kwalitatief goede, moderne tweedehands dames- en kinderkleding bijvoorbeeld, maar ook mooie producten van lokale ondernemers, zoals sieraden, schilderijen, handgemaakte borden en versgebakken taarten. Verder biedt de Paraplu boeken en cadeauartikelen van boekhandel Het Baken (Katwijk) aan.
Sociaal café
Maar de Paraplu is meer dan een winkel met mooie producten. Onze missie is om goede gesprekken te voeren aan de stamtafel. Ons doel is niet winst maken, maar dorpsgenoten de gelegenheid bieden om elkaar te ontmoeten. Ook Voorhout kent eenzaamheid, gezins- en opvoedproblemen, misschien wel meer dan menigeen denkt. Bij ons kun je ook terecht voor een kop koffie en een goed gesprek. Voor kinderen bouwen we een speelhoek op, zodat de ouders ongestoord kunnen rondsnuffelen of kletsen.”
Eigen artikelen verkopen
Zoals een echte pop-upwinkel betaamt, kan iedereen in de Paraplu zijn unieke producten op provisiebasis (30% voor de Paraplu) voor verkoop aanbieden, zoals thuisgemaakte kunst, sieraden, eigen baksels of iets dergelijks. Ook kun je er kwalitatief goede, nette en gewassen tweedehands kinder- en dameskleding inleveren. “Daarbij zetten we echt in op de betere merken. Wordt er iets verkocht, dan is 40 procent van de opbrengst voor jou”.
Vrijwilligers van de Protestantse Gemeente Voorhout (ook wel de Kleine Kerk genoemd), Baptistengemeente Kaleb en de RK Sint Bartholomeuskerk houden de winkel draaiende. Dat is best een hele klus, kleding sorteren en prijzen. Koffie schenken en een luisterend oor bieden, de winkel moet ook schoongehouden, kortom helpende handen zijn altijd welkom. Loop gerust een keer binnen.