SINT MAARTEN

11 November is de feestdag van Sint Maarten, de patroon van onze parochie. Het eerste kerkje in onze streek werd door Sint Jeroen in  Noordwijk gebouwd en aan sint Maarten toegewijd. Maarten is een geliefde volksheilige uit de 4e eeuw.

Zijn verhaal is gauw verteld. Hij was soldaat in het Romeinse leger. En op zekere dag gaf hij een arme man die bij de stadspoort van Amiens zat de helft van zijn rode wollen soldatenmantel. De mensen die het zagen, lachten hem uit: ‘Zie hem daar gaan, die soldaat met z’n halve mantel.’

’s Nachts droomde Maarten, dat hij Jezus zag. Om Zijn schouders lag het stuk mantel dat Maarten aan de arme in de stadspoort had gegeven. In zijn droom zei Jezus tot de engelen die bij Hem waren: ‘Maarten heeft Mij met deze mantel beschermd tegen de kou.’

Hiernaast ziet u Maarten afgebeeld als een edelman die een bedelman helpt. Nicoline Heemskerk heeft het schilderij in 2018 gemaakt. Als een verhaal dat in elke tijd een eigen gezicht krijgt en dat raakt aan de kern van ons bestaan.

Wie is die edelman die het hoofd buigt om zijn mantel te delen? Is het iemand die geeft uit overvloed, omdat ie thuis nog meer dan genoeg heeft? Is het zijn hoofd dat – bedenkend hoe anderen zijn goede daad zullen waarderen – deelt wat hijzelf toch niet nodig heeft? Of is hij iemand die echt in zijn hart geraakt is? Getroffen door het lot dat mensen kan overkomen en dat hij opeens  langs de kant van de weg in de bedelman herkent?

En wie is die bedelman? Nicoline heeft hem in kracht geschilderd als iemand die we overal in onze steden kunnen tegenkomen, langs de kant van de weg. Een dakloze, een vluchteling, iemand die toekomst, werk, zin en leven zoekt. Kwetsbaar in zijn afhankelijkheid, maar niet gebroken, niet vernederd, nee, veel meer met een innerlijke fierheid die moed en verwachting uitstraalt.

Zo confronteert dit schilderij ons met een oude wijsheid voor gelovige mensen: dat God iedere altijd opnieuw onze wereld kan betreden en dat wij Hem onvermoed kunnen tegenkomen in een medemens die vraagt om liefde, aandacht en mantelzorg, in een vluchteling die thuis en toekomst zoekt, in mensen aan de rand. Daarin maken we de Boodschap van Liefde die Jezus heeft voorgeleefd waar!

Oh ja, de ganzen zijn een verwijzing naar hoe Maarten bisschop van Tours werd. Toen de mensen hem daartoe uitriepen verstopte hij zich in een ganzenhok. En die gakkende ganzen hebben toen zijn schuilplaats verraden… of – als je wilt – aan een nieuwe levenstaak geholpen.

Dit schilderij is vervaardigd door Nicoline Heemskerk (geb. 1967) voor de Matthiaskerk te Warmond, behorende tot de parochie Sint Maarten en is onthuld door pastoor André Goumans op 17 november 2018.