Vastenactie 2021 – Onderwijsproject in Zambia en Steun Voedselbanken Noordwijk en Teylingen

In 2021 vraagt Vastenactie aandacht voor beroepsonderwijs en ondernemerschap in ontwikkelingslanden. Een gedegen opleiding stelt mensen namelijk beter in staat een redelijk inkomen te verdienen en eventueel een eigen bedrijf op te zetten.
Onze solidariteit richt zich in deze vastentijd ook op de parochie St. Maarten zelf, nl. op de Voedselbanken van Teylingen en Noordwijk, die met concrete hulp in de vorm van Voedselpakketten mensen bijstaan in voor hen vaak heel moeilijke tijden.

Onderwijsproject in Zambia

In de Zambiaanse districten Senga en Mpulungu levert landbouw te weinig op om het hele jaar van te leven. Vooral voor jongeren is er weinig perspectief. Tijdens het oogstseizoen, dat vier maanden duurt, verdienen de boeren in de districten Senga en Mpulungu, in het noorden van Zambia, een redelijk inkomen. De rest van het jaar worden ze slecht betaald. De hiv-aidspandemie maakte de situatie nog slechter, want hierdoor verloren veel ouders hun partner en raakten kinderen een of beide ouders kwijt. Alleenstaande ouders hebben veel moeite om hun gezin te onderhouden, dus geld om hun kinderen een beroepsopleiding te geven hebben ze al helemaal niet. En er zijn nauwelijks tot geen betaalbare opleidingen in de regio. De werkeloosheid onder met name jongeren is hoog.
De zusters van het Heilig Hart zijn actief in het noorden van Zambia. In 1991 richtten zij het Households in Distress programma (HID) op, om armoede te bestrijden. Zij bieden trainingen en opleidingen gericht op inkomensverbetering en het ontwikkelen van praktische vaardig­heden, maar ook op het gebied van ondernemerschap. Het project is bedoeld om de werke­loosheid onder de jongeren te verminderen door ze een beroepsopleiding aan te bieden en ze daarmee een kans te geven hun dromen te volgen. Ook verhoogt dit de kans op een eigen inkomen waarmee ze hun gezin kunnen onderhouden. Het project heeft ook als doel aan te tonen dat verandering mogelijk is. Naast dat het de levens van de betreffende jongeren raakt, profiteren ook hun families van deze kans.
Het project geeft 55 werkloze jongeren en recente schoolverlaters (30 mannelijke en 25 vrouwelijke kandidaten) de kans om een beroepsopleiding te volgen. Het gaat om opleiding­en op het gebied van uiterlijke verzorging, elektro- en metaaltechniek, houtbewerking, kleding maken, metselen en bouw. Deze opleidingen geven deze jongeren de kans op werk en inkomen, dus op een betere toekomst.
Als u Vastenactie en daarmee de jongeren in Zambia wilt steunen, kunt u uw gift deponeren in de daarvoor speciaal geprepareerde bussen achterin de kerk.

Steun voor Voedselbanken Noordwijk en Teylingen

Tekorten, nood en armoede zijn helaas niet alleen iets dat in de Derde Wereld voorkomt. Ook heel dichtbij – in onze parochie – wonen mensen die het zwaar hebben om elke maand weer de eindjes aan elkaar te knopen. Het is vaak zelfs zo moeilijk om die eindjes aan elkaar te knopen dat ze niet eens voor genoeg brood op de plank kunnen zorgen. Deze mensen komen dan terecht bij de voedselbank. Het verschijnsel voedselbank is helaas gedurende de laatste 25 jaar een vertrouwd iets in onze samenleving geworden. Oorspronkelijk met name ook bedoeld om verspilling van voedsel tegen te gaan, is de nadruk meer en meer komen te liggen op het lenigen van directe nood bij mensen die zelf niet genoeg voedsel kunnen inkopen. De voedselpakketten van de voedselbank blijven echter altijd een aanvulling op de eigen inkoop van voedsel en nooit een volledige vervanging hiervan.

Tijdens deze Veertigdagentijd willen als vastenactieproject ‘dichtbij’ de voedselbanken van  Noordwijk en Teylingen ondersteunen. U kunt de komende weekends van deze Vastentijd op zaterdag of zondag houdbare voedselwaren mee naar de kerk nemen en die in de daarvoor bestemde kratjes of manden leggen. De inhoud van de manden wordt bezorgd bij de voedselbanken.
Waar kunt u zoal aan denken bij ‘houdbare’ voedselwaren?
Alle conserven en (glazen) potten met groenten, fruit en peulvruchten. Blikken soep, rijst en pasta’s, houdbaar broodbeleg, koffie, thee, pindakaas, appelmoes. Koekjes en voor de kinderen iets lekkers. Maar vergeet ook was- en schoonmaakmiddelen, tandpasta, shampoo, zeep en andere ­verzorgings­producten niet. Er worden geen tabak en alcoholische dranken ingezameld. Er is dus een ruim assortiment dat waaruit u kunt kiezen. Als u uw wekelijkse boodschappen doet, koop dan eens een extra product of doe mee aan een actie twee kopen, derde gratis en stop die derde dan in de mand of krat achter in de kerk voor de voedselbank.
De cliënten van de voedselbank zullen er dankbaar voor zijn!

Voor meer info kunt u terecht bij diaken Jan Lamberts
Diaken.lamberts@parochiesintmaarten.nl