Vastenactie 2023

Onze parochie ondersteunt in de vastentijd de technische school CYDC in Zambia. Het Chikowa Youth Development Centrum (CYDC) leidt jonge mensen op in diverse technische beroepen. Na hun opleiding kunnen zij in de buurt aan het werk zodat zij niet wegvluchten naar de grote stad. Chikowa ligt zeer afgelegen op ca. 100 km van Chipata, de provinciehoofdstad. De laatste 15 km is een onverharde weg, dwars door de bush van Zambia, tegen de grens van Malawi.

Zonder huis geen leraar

In 2021 startte CYDC met de nieuwe opleiding ‘voedselproductie’. Er werd een leraar aangetrokken, een zeer bekende chef-kok in Zambia die door COVID-19 zijn baan in Lusaka was kwijtgeraakt. Het is onmogelijk voor deze John Dino Banda om dagelijks terug te reizen naar Lusaka, een autorit van bijna negen uur. Om hem voor de school te behouden moet er woonruimte voor hem en zijn gezin worden gebouwd. De Bisschoppelijke Vastenactie, tezamen met de missieorganisatie Fidesco, zamelen € 26.000,- in om dit mogelijk te maken. Onze parochie gaat deze organisaties helpen.

Betere kansen op arbeidsmarkt

Het CYDC wil jonge mensen een goede en toch betaalbare opleiding bieden die hen in staat stelt om zelfvoorzienend te worden. Om de kosten voor de leerlingen laag te houden kan aan de leraren geen hoog salaris worden betaald. Om toch leraren aan te trekken, en te houden, stelt CYDC woningen voor hun en hun gezinnen ter beschikking. Dankzij de komst van de ervaren chef-kok Banda werd een samenwerking met safari-lodges van het South Luangwa National Park (op 1 uur afstand) aangegaan. De studenten kunnen daar stage in de keuken lopen om praktijkervaring op te doen. Dit verhoogt hun kansen op een baan, na het behalen van het diploma.

Noodzaak van woonruimte

Het bieden van een huis maakt de komst naar het afgelegen Chikowa waarschijnlijker. Als de chef-kok met zijn gezin ter plekke kan wonen is de waarschijnlijkheid, dat hij blijft, groter. Anders trekt hij zich terug naar de stad waar het salaris hoger is. De nieuwe cursus stopt vervolgens en het leeraanbod voor de studenten vermindert. De verwachte bouwtijd van zijn huis is zes maanden. In die tussentijd is er tijdelijke huisvesting voor de docent en verblijft zijn gezin nog in de hoofdstad Lusaka. Het CYDC zal de bouw in eigen beheer en zoveel mogelijk met eigen krachten uitvoeren. CYDC heeft ervaring met soortgelijke bouwprojecten. Er staan 11 huisjes op het schoolterrein die door leraren, medewerkers en (Fidesco-) vrijwilligers bewoond worden.

Uw bijdrage

U kunt uw bijdrage voor deze Vastenactie overmaken op bank NL89 RABO 0168 4458 40 ten name van Sint Maarten onder vermelding van Vastenactie 2023. Onze penningmeester maakt het eindbedrag over.  Als u het rechtstreeks naar de Vastenactie overmaakt wilt u dan het verplichte projectnummer 402165 vermelden s.v.p.? Heel hartelijk dank voor uw bakstenen en/of cement.

Klik op de link dan kunt u de flyer zien van Fidesco:   Flyer Fidesco 2023

Klik op de link dan kunt u het film zien van Fidesco: Film van Fidesco – Zonder huis geen leraar