Stichting Oud Sassenheim legt oorlogsverhalen vast

04mei20:15Stichting Oud Sassenheim legt oorlogsverhalen vast

Evenement Details

Stichting Oud Sassenheim legt oorlogsverhalen vast

Nu het nog kan, moet Stichting Oud Sassenheim hebben gedacht. Herinneringen aan de oorlog op video vastleggen van Sassenheimers. Ze waren nog kinderen tijdens de oorlog: Cor Berg, Jan van der Geest, Riet en Gerard Scholten, Theo de Zeeuw, Theo van der Plas, Wim Blom en Wim van Hage. Sassenheimers op leeftijd met soms aangrijpende verhalen. Zoals het dreigen dood te schieten van de vader van Jan van der Geest voor de deur van de Sassenheimse Watertoren, omdat hij weigerde de namen van clandestiene slachters door te geven aan de bezetter. Herinneringen ook aan het dagelijks leven in die jaren. Razzia’s, ’s avonds luisteren naar radio Oranje, honger en gaarkeukens, hout zoeken, verduisterde kamers, etc., maar ook verhalen over solidariteit en mooie herinneringen aan de bevrijding.

Tijdens de Nationale Dodenherdenking op zaterdag 4 mei, na de kranslegging en het defilé bij het oorlogsmonument aan de Wilhelminalaan, zal de Pancratiuskerk om 20.15 uur haar deuren openen.

Terwijl u geniet van een kopje koffie of thee zal Christelijke Harmonievereniging Crescendo de muziek verzorgen en Stichting Oud Sassenheim laat u diverse interviews en fotobeelden zien van inwoners van Sassenheim die de oorlog bewust hebben ervaren.

.

(Zaterdag) 20:15