Passieconcert rond het Stabat Mater - Pancratiuskerk

24mrt20:0021:00Passieconcert rond het Stabat Mater - Pancratiuskerk

Evenement Details

Op verzoek van de Raad van Kerken Sassenheim en Warmond houdt dr. Rens Tienstra op Palmzondag 24 maart om 20.00 uur in de Sint Pancratiuskerk in Sassenheim (Hoofdstraat 188) een lezing over het Stabat Mater. Tijdens de lezing verzorgt de Schola Gregoriana Noordwijk de live uitvoering van het middeleeuwse gregoriaans.

Het ‘Stabat Mater’ is een aangrijpend gedicht uit de Middeleeuwen. Het beschrijft Maria, de Moeder Gods, in haar smart om de gekruisigde Christus, haar Zoon. In de loop der tijd heeft dit gedicht vele componisten geïnspireerd tot toonzettingen: van oeroud gregoriaans tot nieuwe zettingen anno 2023. In deze lezing gaat Rens Tienstra dieper in op tekst en verschillende gregoriaanse vertolkingen, die tussendoor worden gezongen door de dames- en herenensembles van de Schola Gregoriana.

Rens Tienstra leerde het gregoriaans kennen tijdens zijn studie Kerkmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Na studies in Amsterdam, Birmingham en Essen promoveerde hij in 2020 magna cum laude op een dissertatie over het Laaglandse gregoriaans. Zijn permanente zoektocht naar verborgen en onbekende manuscripten met gregoriaanse muziek leverde al vele nieuwe gezangen en inzichten op.

meer

(Zondag) 20:00 - 21:00